tisdag 26 februari 2013

Boktips och matfunderingar

Ätstörningarnas hemliga språk
Preggy Claude-Pierre

Från självsvält till fullvärdigt liv
Ata Ghaderi

Mattillåtet
Gisela van der Ster

Ät allt! Hellre nästan rätt än exakt fel
Gisela van der Ster


Det där är några böcker jag fick som tips av min "behandlare" vid ätstörningspoli idag.
Har inte läst någon av dem, men kommer att börja med "Mattillåtet" så fort som möjligt.
Blev lite förvånad till en början - hade inte alls tänkt på att det skulle finnas sådär många bra böcker om det här ämnet. Att börja leva igen efter en ätstörning. Att bli helt frisk. Att börja förstå sig på den. Och så vidare. 
Jag kommer att ge dem en chans, verkligen!
Gör det ni också om ni vill och är intresserade.

Jag är motiverad. Jag mår rätt bra. Men jag vet att jag har den där stora förändringen kvar att göra. Det där stora steget. Att verkligen släppa ätstörningen, göra en förändring i mitt liv och sluta hålla fast vid även om det känns tryggt och bra som jag har det nu.
För om inte jag gör en förändring med mitt ät,-och tanke beteende... Vem ska då göra det till mig?
... Rätt, ingen annan kan göra det förutom en själv.

Så dags att vakna upp ur dimman nu och inse att något faktiskt måste ske.

Kämpa på allihopa, vi äger, vi är värdefulla. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar